Årets Markedsfører
Hvordan er prosessen og hvilke kriterier gjelder?
En utvalgt jury setter av en hel dag for å høre og vurdere alle bidrag. Årets Markedsfører har tre tydelige kriterier:
- Strategi
- Kreativitet
- Resultat/effekt
Til slutt vil juryen sitte igjen med 3 kandidater som har fått høyest snittscore totalt. Disse tre blir invitert til å fremføre sin case på den årlige Markedskonferansen hvor vinneren blir kåret med heder, applaus og konfetti. Verden er liten og det har skjedd at jurymedlemmer har vært direkte- eller indirekte inhabile. Jurymedlemmet avstår da fra å bedømme den enkelte casen. Vinner du prisen Årets Markedsfører havner du i et meget godt selskap. De siste årene har vi sette flotte vinnerbidrag fra bla. Explore Trøndelag, Kolstad Håndball, Norgeshus, Trondheim Kammermusikkfestival og Britannia Hotel.
Årets Markedsfører 2021: Norgeshus
Årets Markedsfører 2022: Kolstad Håndball
Årets Markedsfører 2023: Explore Trøndelag
Om Prisen
Trondheim Markedsforening har helt siden 1976 delt ut den ærverdige Robert Millar-prisen "Årets Markedsfører" til lokale aktører som har utmerket seg med sin markedsføring. Premien er heder og ære, samt annonsering til en verdi av 200.000,- fra Adresseavisen.
Juryen velges fra år til år, og er sammensatt av markedsførere fra ulike deler av bransjen i Trøndelag og med ulik kompetanse.
Robert Millar stiftet Trondheim Markedsforening i 1914, da under navnet Romilla, som var Nordens første reklameforening. Millar var en grunnpilar innen reklame- og markedsføringsfaget i Norge, og hans engasjement for faget har satt spor for hvordan vi jobber med faget den dag i dag.